Co nowego w DaVinci Resolve 17

Artykuły   •   Listopad 27, 2020

W wielu ankietach na mediach społecznościowych można zauważyć, że jak pojawia się pytanie „czy wolisz nagrywać, czy montować”, to zdecydowana większość jednogłośnie odpowiada, że woli nagrywać. I w tym momencie wkracza Blackmagic Design, który wyszedł naprzeciw oczekiwaniom sceptyków montowania i pokazał, że montaż nie musi być czarną magią, a nowa wersja DaVinci Resolve 17 mogłaby funkcjonować pod kampanią reklamową: „nagrywaj więcej, montuj łatwiej i szybciej”.

Jako, że jestem użytkownikiem i zwolennikiem DaVinci Resolve – nie mogło zabraknąć tekstu na mojej stronie o najnowszej aktualizacji tego programu do montowania audio-wideo. Poniżej znajdziesz nowości dotyczące właśnie DaVinci Resolve 17. Warto nadmienić, że i tutaj  mamy rozgraniczenie na darmową wersję DaVinci Resolve 17 i DaVinci Resolve 17 Studio, (póki co obie w wersji Beta). W tym miejscu zachęcam również do zapoznania się z moim wcześniejszym wpisem – o tym, co ma do zaoferowania DaVinci Resolve, dlaczego ten a nie inny program powinieneś wybrać do montażu oraz  jakie są wymagania sprzętowe Davinci Resolve.

Ta aktualizacja oprogramowania przyniosła ze sobą ponad 100 nowych funkcji oraz 200 ulepszeń. Te liczby wskazują, że jest to największa w historii zmiana w programie. Wcześniejsze up grade’y nie były robione na tak wielką skalę i zazwyczaj dotyczyły pomniejszych modernizacji. Praktycznie w każdym obszarze roboczym (Media, Cut, Edit, Fusion, Color, Fairlight, Deliver) wystąpiły ulepszenia mające na celu przyśpieszyć, ułatwić i uefektywnić montaż.



DaVinci Resolve 17 kluczowe funkcje.

  • Nowej generacja korekcji kolorów HDR z dostosowywalnymi kołami i zakresami tonalnymi.
  • Color Warper i jego siatkowo-kratowy układ daje zupełnie nowe możliwości przekształcania kolorów.   
  • Automatyczna izolacja obiektu dzięki Magic Mask, napędzanej przez DaVinci Neural Engine.
  • Ulepszone zarządzanie kolorami za pomocą narzędzi odwzorowujących tony i uwzględniających kolory w przestrzeni (mapping i color space aware).
  • Ogromna przestrzeń barw DaVinci w szerokiej gamie kolorów, dla wyższej jakości przetwarzania kolorów.
  • Szybka edycja dźwięku za pomocą nowych, kontekstowych narzędzi klawiatury i myszy.
  • Silnik Fairlight Audio Core z automatycznym balansowaniem obciążenia i obsługą 2000 ścieżek. 
  • Rewolucyjna architektura FlexBus dla routingu audio bez ograniczeń. 
  • Automatyczne wykrywanie transjentów dla beatów, słów i efektów dźwiękowych.
  • Obsługa ogromnych projektów audio z tysiącami ścieżek w jednym systemie. 
  • Widok kart oparty na metadanych w media pool w obszarze roboczym Cut.
  • Precyzyjne przycinanie dźwięku na osi czasu w obszarze roboczym Cut i graficzny trymer w podglądzie.
  • Inteligentne reframowanie/kadrowanie wspierane przez DaVinci Neural Engine w obszarze roboczym Cut i Edit.
  • Podgląd na żywo efektów, napisów i przejść w obszarze roboczym Cut i Edit.
  • Importowanie i edytowanie projektów z ATEM’a Mini PRO ISO.
  • Proxy workflow aż do 1/16 rozdzielczości w H.264, H.265, ProRes lub DNxHR.
  • Synchronizacja klipów z poziomu osi czasu do tworzenia klipów multicam i compound.
  • Wsparcie Alpha dla kluczowania i komponowania w obszarze roboczym Cut i Edit.
  • Komenda Render w miejscu – dla klipów obfitujących w dużą ilość efektów w obszarze roboczym Cut i Edit.
  • Wprowadzanie korekt po stronie źródłowej przed edycją klipów na osi czasu.
  • łatwe udostępnianie poszczególnych osi czasu i kontenerów. 
  • Zakładki drzewka Node’ów, konfigurowalny pasek narzędzi Fusion, pionowy układ Node’ów. 
  • Wsparcie dla powiększających się plików w Media pool.
  • Wsparcie dla metadanych opartych na klatkach dla BRAW, ARRI, RED, Sony i EXR.
  • Integracja API i enkoder API firm trzecich.

DaVinci Resolve 17 co się zmieniło?

Obszar Roboczy Cut

Inteligentny Reframe dla Mediów społecznościowych

Doszła również możliwość edytowania w 16: 9 HD lub Ultra HD, a tym samym szybkiego tworzenia kwadratowych lub pionowych wersji do opublikowania na Instagramie i innych aplikacjach social media. DaVinci Neural Engine automatycznie identyfikuje twarze i repozycjonowuje je w nowym miejscu względem kadru, więc nie musisz robić tego ręcznie. Wynik tego działania możesz precyzyjnie dopracować, jeżeli będzie on tego wymagał.

Przycinanie względem Waveform

Podczas przycinania widoczny jest większy Waveform. Po kliknięciu przycisku przycinania dźwięku, duży Waveform, zastąpi pasek filmowy na dolnej osi czasu. Dzięki temu niezwykle łatwo jest zobaczyć, gdzie zaczyna i kończy się dialog, zatem można przycinać dokładnie tam, gdzie chcesz, bez marnowania czasu.

Zaktualizowany Inspektor klipów

Inspektor zapewnia dostęp do praktycznie wszystkich ustawień audio i wideo, metadanych, zmiany parametrów plików RAW, itd. Możesz w łatwy i szybki sposób przełączać się między grupami ustawień przy pomocy górnych zakładek. Ustawienia można animować używając przycisków “♦” keyframe.

Obszar Roboczy Edit

Renderowanie w miejscu

Polecenie renderowania w miejscu umożliwia generowanie wyrenderowanych plików dla dowolnej części osi czasu. Po wyrenderowaniu możesz przesuwać czy przycinać klipy, bez konieczności ich ponownego renderowania. Wyrenderowane pliki mogą być utworzone w wielu formatach i zapisywane w dowolnym miejscu. W przeciwieństwie do plików pamięci podręcznej (cache), pliki wyrenderowane są łatwe w zarządzaniu i przenośne.

Łatwiejsza synchronizacja klipów Multicam

W nowej wersji DaVinci dużo łatwiej stworzyć synchronizowane pliki multicam. Wystarczy utworzyć  stos (jeden nad drugim) klipów na osi czasu i użyć nowego narzędzia “auto-align” aby synchronizować pliki na podstawie timecode lub waveform.

Wykrywanie cięć w klipach (Scene Cut Detection)

Z poziomu obszaru roboczego Cut i Edit można przeprowadzać analizę cięć w ujęciach/klipach. Jest to najszybszy sposób aby pociąć długie klipy, po to by je przemontować lub dokonać kolor korekcji, kiedy nie masz oryginalnych plików źródłowych. Działa to w ten sposób, że DaVinci Neural Engine analizuje cały klip i wyszukuje punktów cięcia i tnie klip za Ciebie, byś sam nie musiał tego robić.

Obszar Roboczy Fusion

Wspomagane przez GPU Resolve FX

Obszar roboczy Fusion otrzymał 27 nowych funkcji, wspomaganych przez GPU, tzw. Resolve FX. Obejmuje to narzędzia do odszumiania i wyostrzania, które są zaczerpnięte z obszaru roboczego Color, a także lens blur, light effects, color effects i wiele więcej.

Automatycznie zmieniaj czas animacji

Modyfikatory krzywych (curves), animacji, umożliwiają łatwe rozciąganie lub zwężanie klatek kluczowych (keyframes). Poprzez modyfikatory można dodawać animacjom odbicia, pętli lub odbicia lustrzanego, które automatycznie zmieni się, gdy zmienia się czas trwania kompozycji. Po upuszczeniu na oś czasu “Fusion Titles” lub “Effects” i zmianie ich czasu trwania – animacja się odpowiednio dopasuje. 

Dostosowywalne szablony

Szablony efektów Fusion pozwalają tworzyć dowolne efekty i stosować je do klipów w obszarach roboczych Cut i Edit. Wystarczy zbudować kompozycję, zapisać ją jako makro, zdefiniować parametry, które chcesz, aby były widoczne, i zachować w odpowiednim miejscu. Wystarczy, że przeciągniesz efekt Fusion z biblioteki na dowolny klip.

Obszar Roboczy Color

Narzędzia HDR

Zupełnie nowa paleta gradacji, pozwala na stworzenie nowych Kół Kolorów (Color Wheels) z dostosowywalnym spadkiem dla określonych zakresów tonalnych, dając więcej możliwości do dokonywania precyzyjniejszych i efektywniejszych zmian. Koła obejmują kontrolę ekspozycji i nasycenia dla każdej strefy. Są one świadome przestrzeni kolorystycznej, co pozwala uzyskać zawsze jednolite percepcyjnie wyniki. 

Korekcja kolorów obiektu przy użyciu Magic Mask

Zaznaczanie i śledzenie ludzi w celu dokonania korekcji kolorów obiektu nigdy nie było łatwiejsze. Magic Mask wykorzystuje DaVinci Neural Engine do automatycznego/autonomicznego stworzenia Maski wokół całej postaci lub jej części, jak na przykład: głowy, nogi czy ręki. Dostajesz narzędzia Matte Finesse, a także możliwość dodawania i usuwania pociągnięć (strokes), oraz automatyczny tracking.

Color Warper

To narzędzie oparte na układzie siatki, umożliwia jednoczesne dostosowywanie dwóch parametrów koloru na raz. Można dostosować zarówno hue, jak i saturation lub chroma i luma. Zmiany dokonywane są poprzez przeciąganie punktów kontrolujących, z gładkim spadkiem dla niezauważalnych, naturalnie wyglądających korekt. Jest to całkowicie nowy sposób na przekształcania kolorów w obrazie. 

Nowe funkcje wprowadzone w DaVinci Resolve 17 pojawią się również jako lekcje w moim Kursie DaVinci Resolve

Jeszcze lepsze Zakresy (Scopes)

A co za tym idzie – możliwość tworzenia wielu wersji tego samego zakresu, dostosowanie skali Waveform do swoich potrzeb, stworzenie layout 3×3, a także utworzenie osobnego okna z zakresami na drugim monitorze. Na przykład, możesz utworzyć 3 vectorscope’y, ustawić różne zakresy tonalne, czy też zasięgi, na każdym z nich, dzięki czemu będziesz widział jednocześnie shadows, midtones i highlights.

Wipe Modes 

Nowe skośne (przekątne), poziome i szachownicowe siatki (wipes) zapewniają dodatkową elastyczność, by porównywać obrazy z innej perspektywy. Nowy tryb dzielonego ekranu do porównywania aż do czterech wskaźników odtwarzania (playhead) z osi czasu jest przydatny do przyrównywania ze sobą wielu klipów lub różnych klatek z tego samego klipu.

Lepsze zarządzanie kolorami

Zarządzanie kolorami w Davinci resolve dodaje funkcje upraszczające pracę i poprawiające jakość obrazu. Szeroki zakres przetwarzania obrazu, nowy input i output mappingu tonów, świadome zakresów kolorystycznych narzędzia służą podjęciu konsekwentnej reakcji podczas kolor korekcji. Tym samym obraz otrzymanego obrazu będzie znacznie poprawiony.

Obszar Roboczy Fairlight

Mixowanie 2000 ścieżek w czasie rzeczywistym

Fairlight Audio Core, to nowej generacji silnik audio o małym opóźnieniu, który inteligentnie zarządza obciążeniem pracą przy użyciu wszystkich rdzeni i wątków procesora, jak również opcjonalnej karty Fairlight Audio Accelerator. W ramach jednego systemu otrzymujesz do 2000 ścieżek, przy czym każdą z nich z Equalizerem w czasie rzeczywistym i 6 wtyczkami. 

Wykrywanie i wyświetlanie Transjentów

Nowa funkcja analizuje i automatycznie wykrywa słowa, bity, a nawet efekty dźwiękowe. Markery Transjentów przedstawione są jako pionowe linie na waveformie. Można przemieszczać się między nimi przy pomocy strzałek na klawiaturze. Dzięki markerom Transjentów będziesz mógł łatwiej zidentyfikować specyficzną część dźwięku by go edytować.

Podgląd Video na żywo

Podgląd śledzi Twoje ruchy na osi czasu, przewija widok gdy przesuwasz klipy, markery, lub wyznaczasz zasięg, co pozwoli Ci używać video jako punkt odniesienia. Dodatkowo możesz rysować zakresy i przeciągać klipy oraz markery poza widoczny zakres, a oś czasu inteligentnie podąży za tymi ruchami.

Jeżeli chciałbyś się nauczyć obsługi programu do nieliniowej edycji, jakim jest DaVinci Resolve, by w praktyce móc wykorzystać funkcje które program oferuje, zapraszam Cię do mojego Kursu DaVinci Resolve.

Kolaboracja

Oprócz wyżej wymienionych aktualizacji, chociaż bardziej powinienem napisać – przedstawieniu przedsmaku tego co zostało dodane do nowej Wersji DaVinci Resolve 17. – Blackmagic wprowadził jeszcze jedną bardzo ważną zmianę. Otóż Kolaboracja jest teraz całkowicie za darmo, dostępna w obu wersjach programu (Resolve i Resolve Studio)! To narzędzie jest idealne do pracy zespołów gdzie ich członkowie znajdują się w innych lokacjach. W DaVinci Resolve 17 Kolaboracja jest jeszcze potężniejsza i również w tym obszarze Blackmagic Design wprowadził ulepszenia.